Jak dobrać odpowiednią ławkę do ćwiczeń?

Jak dobrać odpowiednią ławkę do ćwiczeń?

Założenie siłowni to dość skomplikowane zadanie. Może się wydawać, że nie ma problemu z wyborem ławki gimnastycznej. Projekt jest tak prosty, jak to możliwe, ale istnieje wiele modeli w katalogach sklepów internetowych, z których każdy ma swoje zalety i wady. Należy wcześniej dowiedzieć się, która ławka sportowa pozwoli na wykonanie wszystkich niezbędnych ćwiczeń i wybrać najlepszą opcję.

Krótki przegląd ławek sportowych dla domu

Odpowiednia ławka pod sztangę to nie tylko oszczędność pieniędzy, ale i miejsca. Domowa rutyna treningowa powszechnie obejmuje wyciskanie na ławce i ławeczki. Absolutnie konieczny jest zakup kilku różnych rodzajów sprzętu. Najbardziej uniwersalna i praktyczna opcja: ławka pozioma z regulacją nachylenia oparcia, dodatkowy stelaż.

Zalety ławeczki pod sztangę:

  • Możliwość wykonywania różnorodnych ćwiczeń mających na celu rozwój mięśni górnej części ciała;
  • Alternatywne zastosowanie do wyciskania na ławce;
  • Możliwość bezpiecznego i samodzielnego podnoszenia ciężarów.

Niektóre ławki wyposażone są w dodatkowe podpórki na ręce lub nogi. Najdroższe profesjonalne urządzenia są dostarczane w komplecie z ciężarkami i sztangami. Osobom, które ćwiczą samodzielnie, przyda się model z bezpiecznym podnośnikiem. Dzięki tej prostej przystawce możesz podnosić maksymalne ciężary bez pomocy.

Wyciskanie na ławeczce (domowe i olimpijskie)

Początkującym zaleca się zakup standardowego podnośnika do podnoszenia sztangi. Ławka jest tak ustawiona, aby całkowicie uniknąć przenoszenia ciężaru drążka na ramiona. Sztanga przeznaczona jest do ćwiczeń o maksymalnej długości 150 cm, przy maksymalnej wadze sztangi 7 kg. Konstrukcja wytrzymuje zazwyczaj ciężar całkowity do 250 kg.

Profesjonalni sportowcy powinni rozważyć zakup olimpijskiej ławki do wyciskania sztangi. Takie maszyny treningowe są zazwyczaj instalowane w dużych centrach fitness i siłowniach. Konstrukcja charakteryzuje się maksymalną trwałością i nośnością. Drogie modele są wyposażone w systemy ochronne i elementy pomocnicze. Takich modeli nie można nazwać uniwersalnymi, gdyż stojaki przeznaczone są wyłącznie do sztang olimpijskich o długości 220 centymetrów i wadze 20 kg.

Cechy ławki do wyciskania na ławce

Klasyczna konstrukcja to wyściełane, poziome siedzisko na grubych, stabilnych nogach. Zmieniona ławka jest również dostępna jako ławka z dodatkowym wspornikiem drążka.

Dla tych, którzy ćwiczą w domu, wydaje się, że niektóre ćwiczenia (takie jak hantle lub ciężary z klatki piersiowej) mogą być wykonywane z pozycji leżącej na podłodze. Jednak wykonywanie ciężkich podnoszeń z tej pozycji jest surowo zabronione. Prawidłowe wykonanie ćwiczenia polega na zgięciu nóg w kolanach pod kątem 90 stopni. W pozycji “leżenia na podłodze” zawodnik może oprzeć nogi zgięte pod kątem 45 stopni.